Consultatie aanvragen

Iedereen kan een consultatie aanvragen: zorgverleners, cliënten, familieleden, maar bijvoorbeeld ook wijkteams van gemeenten. Het is van belang dat zorgverleners rond de cliënt betrokken zijn en dat een consultatie-aanvraag in goed overleg gebeurt. Het doel is om gezamenlijk op zoek te gaan naar mogelijkheden voor nieuw perspectief en een betere kwaliteit van leven voor de persoon in kwestie. 

Je kunt direct een aanvraag voor een consultatie doen. Klik op de onderstaande knop en ga direct naar het online aanvraagformulier. We vragen je om contactgegevens, een korte situatieschets en een vraagformulering aan CCE in te vullen. 

Een coördinator van CCE neemt contact met je op nadat je het online aanvraagformulier hebt verzonden voor aanvullende informatie en overleg. Vaak kan al tijdens dit overleg uitsluitsel gegeven worden over de mogelijkheid van een consultatie door CCE. 

Goed geïnformeerd van start

Het is belangrijk om goed op de hoogte te zijn van wat een consultatie inhoudt, voordat je een aanvraag indient. Dat geldt voor zowel de persoon waar de consultatie over gaat, als voor zorgverleners, -professionals en naasten. Op de pagina Privacy en Disclaimer meer over hoe we met je gegevens omgaan.

Overige handige informatie over een consultatie hebben we voor je verzameld:

Video

In deze video leggen we kort en in makkelijke taal uit wat een consultatie is:

Folder CCE Consultatieproces

In deze folder leggen we uit wat een consultatie inhoudt, hoe het proces verloopt en wat je (niet) kunt verwachten. In deze folder lees je de informatie die je vind op onze website, samengevat terug.

Veel gestelde vragen over consultaties

Heb je een vraag over consultaties? Wil je bijvoorbeeld weten of er een wachttijd is of wie er beslist over het starten van een consultatie? Je vindt de antwoorden op deze vragen en meer hieronder.

CCE wordt betrokken bij mensen die langdurig, intensieve zorg nodig hebben, en waarbij de situatie rond de zorg vastloopt of vast dreigt te lopen. De situatie lijkt vaak uitzichtloos voor betrokkenen en de kwaliteit van bestaan van degene die zorg ontvangt, staat sterk onder druk. In zo'n setting, waarin vrijwel altijd ook ernstig probleemgedrag aan de orde is, kan CCE een consultatietraject starten. Meestal draait een consultatie om één persoon, soms om meerdere personen. Dan kun je een groepsconsultatie aanvragen. De aanvraagprocedure is hetzelfde.

CCE-consultaties vinden plaats in de gehandicaptenzorg, ouderenzorg, thuiszorg, ggz en jeugdzorg. 

Er zijn geen kosten verbonden aan een consultatie. CCE ontvangt subsidie van het ministerie van VWS om consultaties te bekostigen. Van de betrokken personen bij een consultatie vragen we wel om te investeren in tijd en inspanning. Dat is nodig om de consultatie met elkaar te laten slagen.

Er is geen wachttijd. Na verzending van het online aanvraagformulier voor een consultatie neemt een CCE-coördinator zo snel mogelijk contact met je op. Daarna wordt in overleg bepaald of en wanneer de consultatie gestart wordt. 

Veruit de meeste consultaties worden door zorgverleners aangevraagd. Als een cliënt zelf, of een naaste van een cliënt een consultatie-aanvraag doet, gebeurt dit vaak in samenspraak met een zorgprofessional. De ervaring leert dat dit de best werkbare uitgangspositie biedt.

Als CCE een consultatietraject start, dan is actieve betrokkenheid van een zorgprofessional bij de zorgsituatie een voorwaarde. Bij de uitvoering van een consultatie werkt CCE namelijk altijd samen met de zorgverleners rond een cliënt.

Het is altijd mogelijk om vrijblijvend met één van onze coördinatoren te overleggen over een mogelijke consultatie-aanvraag. We denken graag met je mee!

De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) vereist expliciete toestemming van een cliënt of een cliëntvertegenwoordiger om persoonsgegevens te mogen verwerken. In consultatietrajecten worden persoonsgegevens verwerkt, vandaar de noodzaak tot ondertekening van de toestemmingsverklaring. Zeker bij groepsconsultaties, waarbij de handtekeningen van alle cliënten of cliëntvertegenwoordigers nodig zijn, is het belangrijk dat er zo snel mogelijk door alle betrokkenen getekend wordt, zodat de start van de consultatie geen vertraging oploopt. 

Ongeacht wie de consultatie-aanvraag doet: in alle gevallen beslist CCE of er ook daadwerkelijk een consultatie gestart wordt. Vanzelfsprekend vindt een onderbouwde terugkoppeling daarover plaats naar de aanvrager van de consultatie.

In sommige gevallen is het mogelijk een consultatie uit te voeren op anonieme basis. Dit beperkt de mogelijkheden van de dienst. CCE heeft dan wel informatie en gegevens nodig over de inhoud, maar de naam van de cliënt blijft bijvoorbeeld onbekend. Wil je meer weten over een anonieme consultatie? Neem dan telefonisch contact op met CCE.

Bij CCE kun je terecht voor een consultatie. Met de bevindingen uit een consultatie kunnen zorgverleners samen met andere betrokkenen aan de slag om de situatie van de cliënt te verbeteren. De inbreng van CCE is altijd tijdelijk en aanvullend op de bestaande zorg en erop gericht om zorgverleners in staat te stellen weer zelf verder te kunnen. CCE verleent zelf geen directe hulp of zorg, rechtstreeks aan cliënten. Daarvoor zijn reguliere zorgverleners, zoals de huisarts, de gemeente of een zorginstelling het aanspreekpunt.

Bij consultaties richt CCE zich op het verder helpen van zorgverleners. De verantwoordelijkheid voor de directe zorg aan cliënten blijft bij de betrokken zorgverleners. Uiteraard signaleren wij mogelijkheden om een situatie te verbeteren en brengen we deze onder de aandacht. Ook gaan we in gesprek met betrokkenen om ervoor te zorgen dat onze bevindingen worden uitgevoerd in de praktijk. CCE heeft geen taak als toezichthouder op de kwaliteit van de zorg.

Voor een consult 'dwang en drang' gebruik je gewoon het online aanvraagformulier voor een consultatie. De link vind je op deze pagina. Vermeld op het formulier dat er sprake is van dwang en drang.

Stel je vraag over consultaties

Heb je een specifieke vraag over consultaties of (mogelijk) een nieuwe consultatie en is deze niet beantwoord in de lijst met veel gestelde vragen? Wordt je vraag ook niet beantwoord op de pagina's 'Consultatie', 'Hoe werkt een consultatie?' en 'Consultatie aanvragen'? We helpen je graag! Neem dan contact met ons op of stel je vraag via ons webformulier. 

Meerzorg

Is er sprake van meerzorg en/of wil je een meerzorg-ontwikkeltraject aanvragen? Lees verder: