Meer impact maken met meerzorg? Ben je op zoek naar perspectief in de stagnerende of bevroren situatie van een persoon die meerzorg krijgt? In een meerzorg-ontwikkeltraject werken we samen aan maatwerkoplossingen die écht het verschil maken.
Misschien biedt zo'n traject ook voor jou of je team uitkomst. Hoe ziet zo’n traject eruit?
Stappenplan meerzorg-ontwikkeltraject
In het stappenplan hieronder lees je hoe een meerzorg-ontwikkeltraject doorgaans werkt en wat je kunt verwachten.
1. Wie kan een meerzorg-ontwikkeltraject aanvragen?
Zorgverleners kunnen een meerzorg-ontwikkeltraject aanvragen voor een cliënt of een groep cliënten die meerzorg krijgen, via de website van CCE. Bij een groep cliënten (minimaal drie) richt het traject zich op een overkoepelend vraagstuk, zoals bijvoorbeeld het vergroten en behouden van de motivatie binnen het team of de overgang van 'verzorgen' naar 'begeleiden'.
2. Wel of geen meerzorg-ontwikkeltraject
In een oriënterend gesprek met een coördinator van CCE verkennen we met elkaar de ontwikkelvraag. De coördinator is de medewerker vanuit CCE die het meerzorg-ontwikkeltraject begeleidt.
Na het indienen van de aanvraag neemt CCE contact op om te bespreken of de ontwikkelvraag geschikt is voor een meerzorg-ontwikkeltraject. Soms is een consultatie of een leeractiviteit een betere optie, en dan is het antwoord ‘nee’. Is het antwoord ‘ja’? Dan gaan we van start met het meerzorg-ontwikkeltraject!
3. Kennismaken en starten
In het startgesprek leggen we de basis voor een succesvol traject. In een online gesprek maken de CCE-coördinator, -consulent en betrokkenen kennis met elkaar. Samen bepalen we de ontwikkelvraag waarmee we aan de slag gaan. We maken afspraken over de aanpak, het proces en bereiden het eerste ontwikkelgesprek voor. Hierbij bespreken we bijvoorbeeld welke werkvormen we gebruiken en waar het traject plaatsvindt. Dit kan online, op locatie, of een combinatie van beide zijn. Op deze manier zorgen we voor een traject dat aansluit bij de specifieke behoeften van het team en die van de cliënt(en).
4. Aan de slag
In twee ontwikkelgesprekken gaan we aan de slag met zorgverleners, de cliënt(en) en/of hun vertegenwoordigers, en soms het zorgkantoor. De tijd tussen de gesprekken varieert tussen twee en zes maanden, afhankelijk van het thema en de gewenste ontwikkelbehoefte van de zorgverleners. In sommige situaties biedt de CCE-consulent ook ondersteuning bij de uitvoering van de ontwikkeling in de periode tussen de gesprekken.
5. Evalueren
Na het tweede ontwikkelgesprek evalueren we met elkaar de opbrengsten en sluiten we het dossier.
Maak impact met meerzorg
Bekijk de korte animatie om te zien hoe CCE met alle betrokkenen het beste uit de mogelijkheden die meerzorg biedt haalt. Samen gaan we voor een betere kwaliteit van leven voor mensen, door het starten van een meerzorg-ontwikkeltraject.